tisdag 20 april 2010

Fri

"Att tänka rätt är stort. Att tänka fritt är större", har många filosofer och författare uttryckt på olika sätt. Frihetstanken har även för mig varit den största drivkraften när det gäller skapande arbete.
För cirka tjugofem år sendan skrev jag mitt första manus, som blev en roman med titeln "Älskad". Den gavs ut av Bonniers och tack vare en kvällstidningsartikel om en fejkad relation mellan mej och Ulf Lundell (tror jag) fick boken även mediaplats och sålde 10 000 exemplar, vilken då betraktades som en bestseller för en debutant. Sen har det blivit några fler böcker med olika förlag som utgivare.
Romanen handlade om tre unga teologer som stod inför sin prästvigning. Nu har det som sagt gått ett kvarts sekel för dessa tre och jag har under de senaste fem åren funderat på, vad som kan ha hänt Valter, Mia och Kåge. Det blev ett manus som jag skickade först till Bonniers, sen till två andra förlag. Man tyckte om det, men ville ta bort och ändra olika saker, beroende på vilket förlag det var. Ett förlag ville att jag skulle ta bort "allt religiöst", ett annat att jag skulle låta handlingen bara handla om människors beroeendesituationer. Ett förlag tyckte huvudpersonerna var för snälla... men annars var ju handlingen spännande och bra. Jag försökte, men det gick inte för mig att ta bort och ändra det som krävdes för att få den utgiven. Energin med min bok dog. Skulle den bli en "death in a draw"?
Men så blev jag ett "fan" av Facebook. Tycker det är en fantastisk mötesplats, där massor av kärlek och kreativitet på ett spontant sätt böljar från alla jordens hörn. Wow, det är fantastiskt!
Jag hade kvar en papperskopia av manuset, men det skulle skrivas om en gång till, saker hade hänt på dessa år som påverkade även den nya handlingen. Och nu gör jag det som jag vill, ger manuset "Arvet" till mina läsare. Till dem som gillar lite andlighet, lite snällhet och lite spännande intriger och mycket kärlek. Och frihet. Happy reading! Sex kapitel finns nu på Facebook!

2 kommentarer:

  1. Hej
    Otäckt vad bokförlagen ska tycka om om innehållet och vad som gör det "säljbart".
    Men visst är det skönt om man får ett förlag i ryggen.
    Min bok gav jag ut på egen hand och feedbacken jag får från läsarna är värd allt arbete.
    Jag har läst en av dina böcker för många år sedan och tyckte mycket om den :)

    SvaraRadera