onsdag 17 mars 2010

Det som spelar någon roll.

Hittade min gamla D 2 uppsats framlagd vid Högre Semenariet den 19 mars 1987 på Teologiska Institutionen i Uppsala. Uppsatsen handlar om "Hur ska jag förstå begreppet Gud?"
En enkel och relvant fråga som folk ofta ställer till en präst.
Jag blev glad när jag läst min uppsats, för jag har samma uppfattning om det gudomliga fortfrande, 17 år senare. Så, hur ska vi förstå begreppet Gud?
Jag ska vid detta tillfälle bara lyfta fram en enda punkt (det kan komma flera).
Som min referens använde jag teologen Paul Tillichs predikosamling " The shaking of the foundations" vars teologi jag känner mig mycket nära.
På engelska finns ett uttryck " ultimate concern" som kom att bli en ledtråd för mig, att förstå begreppet Gud. Att överätta till svenska är svårt, men vi har det moderna begreppet "spelar någon roll" Vi använder det uttrycket även med negering, det som "inte spelar någon roll".
Så, Gud är det svar som följer på frågan: Vad är det som till sist spelar någon roll? Till exempel frågor som:
Vad vill jag ytterst med mitt liv? Vad är djupast min törsts källa? Vad är för mig absolut viktigast?
Men Gud är inte bara svaret på dessa frågor utan också processen dit, vägen dit.
Gud är både svaret och sökandet efter svaret, kan man säga.
Det tar jag med mig ut idag. Igen. Och fortfarande är väl i mitt liv, kärleken det allra viktigaste och djupaste. Gud är kärlek, kärleken är Gud.

1 kommentar:

  1. Jag tror att Gud är självaste "kraften" - the power. Oavsett om man kallar den Gud eller inte så tror jag att det är som en kraftkälla som finns inom varje människa, varje cell, varje grässtrå, varje blomma, frö, planet.... Som vi dessutom alltid är i kontakt med - omedvetet. Vi söker ofta utanför oss själva, medans den alltid, alltid finns inom oss.

    Jag hade stor respekt(rädsla) för Gud då jag var barn - en straffande och dömande Gud. Med åren har min Gudsbild förändrats. Och jag skulle vilja hitta mitt "rätta" ord för Gud, pga att ordet Gud är så laddat fortfarande. Imnom mig behöver jag inget ord för jag vet vad det betyder ändå. Men till andra.

    Tack för att du finns:)

    SvaraRadera